Meeste ZZP'ers genereren omzet via social media

23-04-2012, door ZZPbarometer.nl

 

Bijna alle Nederlandse Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP'ers) halen omzet binnen door actief te zijn op social media-platforms. Opdrachten worden vooral binnengehaald via LinkedIn (48,8 procent), gevolgd door Twitter (13,9 procent) en - in mindere mate - Facebook (7,6 procent). Dat kwam woensdag naar voren uit de ZZP Barometer, een initiatief van het ondernemersplatform Victor Mundi.
 
Opvallend hierbij vergeleken is dat bijna elf procent van de ZZP'ers vanwege het persoonlijk contact nog altijd hoofdzakelijk offline netwerk, terwijl 14,7 procent aangeeft wegens voldoende werk helemaal niet actief te netwerken. "Het belang van online netwerken groeit nog dagelijks, maar in het zakelijk verkeer blijft het enorm belangrijk elkaar de hand te schudden en in de ogen te kijken alvorens je gaat samenwerken", aldus Wessel van Alphen jr. van IT-Staffing.
 
Smartphone
Driekwart van de ondervraagde zelfstandige professionals is in het bezit van een smartphone. Bijna de helft heeft een iPhone. Blackberry's zijn minder populair bij ZZP'ers, slechts 8,3 procent heeft zo'n toestel, terwijl 31,6 procent de voorkeur geeft aan een tablet zoals de iPad. De top vijf van apps die ZZP'ers spontaan noemen, bestaat uit LinkedIn, Twitter, bankieren, WhatsApp en Dropbox.
 
Lees het hele bericht op ZZPbarometer.nl.
 
Terug naar het nieuws overzicht